Hallen

Via hallen ledes besøkende til husets to fløyer, herre- og damefløyen. Formidlingen av godsets innhold med dets naturressurser, næringsveier og alder fortsetter. Familiene som bebodde gårdene hadde en betydelig skipsflåte, og flere av gjenstandene assosierer til handelsvirksomheten. Skapenes og kistens religiøse motiver, dåpsfatene i messing og Ekenæs-maleriet markerer eiernes religiøsitet og geistlige tilknytning. I 1753 fikk Karen de Werenskiold Huitfeldt kallsrett, dvs rett til å utnevne prester. Tidligere hadde hun etablert en waisenhusstiftelse og -skole som var for innbyggerne rundt hovedgården. Dette var i tråd med Christian VI og hans dronnings statspietisme. Datidens undervisning hadde sterkt fokus på Bibelen.

Malerier

De fire runde maleriene vitner om godsets naturressurser og er malt av C. A. Lorentzen. De fire motivene er norske, og viser bergverk, fossekraft og fiske, jakt på fjellet og jakt i skogen. Lorentzen besøkte Hafslund i forbindelse med en omfattende Norgesreise i 1792 for å male. Et av hans mest berømte malerier er nettopp av Sarpsfossen, og dette henger i Nasjonalmuseet. Foruten disse tondiene han han også malt portrettet av Rosenkrantz (eier av Hafslund 1797–1824) som henger i Riddersalen. 
 
Lorentzens reise i Norge var viktig for «oppdagelsen» av norske landskap, og flere kunstnere fra kontinentet fulgte hans spor. Da han kom hjem malte han en rekke landskaper, ikke minst fossebilder fra Norge, Disse ble senere utgitt som kobberstikk  i 43 store kolorerte blad og fikk stor utbredelse.
 
Proveniens
Maleriene ble innkjøpt på 1960-tallet, og hadde før det vært i kontinuerlig eie av augustenborgerne, muligens fra tiden da Prins Christian August av Augustenborg (1768–1810) i en periode hadde sitt hovedkvarter på Hafslund. Han var en dansk-tysk prins og en sentral figur i Skandinavias historie på begynnelsen av 1800-tallet. Han var stattholder i Norge fra 1809 til 1810 og spilte en viktig rolle i å forsvare norsk selvstendighet under Napoleonskrigene. Under krigen mot Sverige hadde han i 1808 sitt hovedkvarter på Hafslund. I 1809 ble han valgt til svensk tronarving under navnet Karl August, etter at kong Gustav IV Adolf ble avsatt i et statskupp.

Jahn, Ekenæs. Liggende mann, olje på lerret 1874

Møbler og inventar

Renessanse, 1600-talls. Det ene i lys bonet eik og har religiøse motiver, det andre mørkbonet, rikt dekorert.

Et par dreide lokkvaser dekorert med peoner, sen Ming-periode 1600–1650.

Et par med blomstermotiv og løver som lokknapp, fajanse, 1600-tallet.

Sort møblement fra Norge, Larvik. Møblementet ble antagelig laget til kongebesøket i Larvik i 1733. Christian VI var der med sin hustru under kongebesøket som blant annet Hartvig Huitfeldt (eier av Hafslund 1741–1748) hadde utarbeidet reiseruten til, og sammen med hustruen, Karen de Werenskiold Huitfeldt var verter for Majestetene da de var i Trondhjem. Christan VI var også på Hafslund.

Proveniens: Kjøpt ca 1890 på en auksjon i Larvik etter en lokal apoteker, kjøpt av en av byens skipsredere.

ca 1670. Akantusranker (vekstmotiv).

Lysskjold i messing, 1700-tallet. Barokk med englehodedekor og assosieres med Eliesons våpenskjold (eier av Hafslund 1754–1773)

Religiøst motiv, Adam og Eva m/ treet og slangen

Religiøst motiv: Marias bebudelse

1700-talls, Frankrike. Landlig motiv